ROCZNE SPRAWOZDANIE INFORMACYJNE (MERYTORYCZNE) :
1 stycznia 2015 r. – 31 grudnia 2015 r.
WPROWADZENIE :
Pruszkowskie Stowarzyszenie Patriotyczne zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym
w Warszawie, 9 grudnia 2014 r. (nr KRS 0000532412, REGON 360278038, NIP 5342501009).
Miejsce siedziby Stowarzyszenia – Pruszków (statut §2, p.1).
Adres – 05-800 Pruszków, ul. Rzeckiego 5 m.16
Został zarejestrowany Zarząd PSP, Komisja Rewizyjna oraz statut Stowarzyszenia.
Skład Zarządu PSP:
Piotr Zapart – prezes Zarządu,
Przemysław Sieciński – wice prezes,
Beata Turczyn – skarbnik,
Hanna Radziejewska – sekretarz,
Adam Lewandowski – członek Zarządu.
Skład Komisji Rewizyjnej:
Piotr Olkowski,
Hanna Burza – Czarniawska,
Bolesław Jabłoński,
Helena Sabała.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony (statut §1, p.3).
Cele statutowe Stowarzyszenia (statut §5) :
„Celem stowarzyszenia jest wyzwalanie i wspieranie inicjatyw społecznych zmierzających do wzbogacania rozwoju i upowszechniania demokratycznej myśli politycznej, organizowanie, prowadzenie i wspieranie działalności promującej kulturę polityczną. Stowarzyszenie dąży do państwa praworządnego i kształtowania demokratycznego porządku, zabezpieczającego podmiotowość obywateli i realizującego sprawiedliwość społeczną.”
Główne elementy programu Stowarzyszenia :
- Tematyka historyczna:
– miejsca, osoby, rocznice, pomniki, zakłady pracy,
– zbieranie materiałów i dokumentów,
– szukanie miejsc pochówku naszych bohaterów i powstańców,
– występowanie do władz z petycjami, np. nadanie nazwy ulicy,
– współpraca Muzeum Dulag 121,
– wydawanie okolicznych broszur, ulotek, plakatów, albumów.
- Polacy na Kresach:
– organizowanie zbiórki darów,
– nawiązywanie kontaktów z organizacjami pomocowymi,
– szerzenie wiedzy o współczesnych problemach Polaków na Kresach i o jej historii,
– apelowanie do decydentów o szybsze reagowanie na potrzeby Polaków na Kresach.
- Działalność informacyjna:
– wydawanie biuletynu (miesięcznik lub kwartalnik),
– strona internetowa,
– ulotki i plakaty okolicznościowe.
- Zachęcanie młodzieży do udziału i współpracy w takich inicjatywach jak m.in.:
– „Powiatowy Konkurs Historyczny”,
– „Szukamy przodków i miejsc pamięci”
- Czynny udział w eventach społecznych i politycznych.
Statut Stowarzyszenia oraz główne elementy programu działalności Stowarzyszenia nie zmieniły się w przeciągu roku 2015 jak i od chwili rejestracji – 9 grudnia 2014 r.
BILANS WYDARZEŃ :
Bilans obejmuje wydarzenia do 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r.
Rok 2015 – członkowie Stowarzyszenia przygotowali i uruchomili następujące przedsięwzięcia :
– program działalności Stowarzyszenia (Uchwała nr 1/2015),
– 2 broszurki edukacyjne (dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych) dla uczczenia rocznic:
„1 marca – Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych 1944 – 1963”,
27 marca -„70. Rocznica aresztowania Szesnastu Przywódców Polskiego Państwa Podziemnego”, (broszurka została również przetłumaczona na jęz. angielski).
– uczestniczenie w uroczystościach obchodów ww. rocznic, których głównymi organizatorami były Starostwo Pruszkowskie i Muzeum Dulag 121,
– 7 czerwca – udział w „Rajdzie rowerowym” organizowanym przez Stowarzyszenie „Zdrowy rower” – zorganizowanie historycznego Puntu informacyjnego na skraju Lasów Młochowskich na temat mogił znajdujących się w pobliskim lesie, przygotowanie broszurki na ten temat oraz ulotki promującej Stowarzyszenie,
– 27 czerwca – udział w pikniku rodzinnym „Śniadanie w Parku Kościuszki” (organizator – lokalne organizacje pozarządowe), przygotowanie dwóch broszurek: jednej dotyczącej historii pruszkowskich zakładów „Mechanicy” i drugiej – wspominającej przypadającą 15 sierpnia setną rocznicę bitwy tzw. „Szarży pod Rokitną”, + ulotki promujące Stowarzyszenie,
– 1 sierpnia – udział w uroczystości upamiętniającej pruszkowski incydent powstańczy związany z dniem wybuchu Powstania Warszawskiego. Przygotowanie dwóch broszurek tematycznych:
„1 sierpnia 1944 w Pruszkowie” oraz „100-lecie Elektrociepłowni w Pruszkowie”,
– uruchomienie strony internetowej www.pruszkowskiesp.pl ,
– projekt wiodący: przygotowanie i realizacja skierowanego do uczniów szkół ponadgimnazjalnych POWIATOWEGO KONKURSU HISTORYCZNEGO, z cyklu „Odkrywamy naszą historię”, pod hasłem: „Polskie Państwo Podziemne – Polacy z bohaterstwa znani” – I. edycja.
Gala Finałowa konkursu odbyła się 30 września, czyli tuż po dniu 27 września, kiedy to przypada „Dzień Powstania Polskiego Państwa Podziemnego” (współpraca ze Starostwem Pruszkowskim oraz Muzeum Dulag 121),
– 11 listopada – udział we Mszy św. w kościele p.w. św. Kazimierza, udział w przemarszu na Żbików pod pomnik Tadeusza Kościuszki i w uroczystym składaniu wieńców,
– przygotowywanie cyklu wykładów dot. Polaków na Kresach Rzeczypospolitej:
„Pamięć Kresów – historia i współczesność” : cykl zainaugurowała 7 grudnia prelekcja pana prof. Andrzeja Nowaka pt. „Kresy – niekończąca się historia”,
– 13 grudnia – zorganizowanie wspólnie z Mszczonowskim Stowarzyszeniem Historycznym i ze Związkiem Strzeleckim Rzeczypospolitej Polskiej (rekonstruktorzy z Pruszkowa i Mszczonowa) :
rekonstrukcji – happeningu ulicznego przypominającego wprowadzenie stanu wojennego 1981 r.
BILANS OSOBOWY :
– Pruszkowskie Stowarzyszenie Patriotyczne zostało zarejestrowane w KRS licząc 18 Członków Założycieli. Od momentu rejestracji do Stowarzyszenia zostało przyjętych czterech nowych członków. Nikt z grona członków nie został wykluczony.
W Stowarzyszeniu nie ma osób zatrudnionych, np. w charakterze pracowników administracji.
W związku z tym w rozliczeniu działalności Stowarzyszenia brak takich elementów jak np.: wypłacanie przez Stowarzyszenie wynagrodzeń z podziałem na wynagrodzenia, nagrody, premie i inne świadczenia, zarówno członkom Zarządu jak i pozostałym członkom. Dotyczy to także osób z zewnątrz Stowarzyszenia.
– Spotkania Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, średnio raz w miesiącu. Mają miejsce również spotkania członków Zarządu pomiędzy oficjalnymi zebraniami celem różnych pilnych uzgodnień lub prac organizacyjnych.
PODSUMOWANIE FINANSOWE :
– Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
– Sprawozdanie jest sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności statutowej Stowarzyszenia, w okresie nie krótszym niż jeden rok od daty jego sporządzenia.
– Nie występują okoliczności, które wskazywałyby na zaistnienie zagrożeń dla kontynuowania działalności przez Stowarzyszenie.
– Znacząca większość organizowanych przez Stowarzyszenie przedsięwzięć była bezkosztowa.
– Dwie z organizowanych przez nas inicjatyw wymagały nakładów finansowych i były dofinansowane przez Starostwo Powiatowe w Pruszkowie, a mianowicie:
Projekt Pierwszy :
– „Powiatowy Konkurs Historyczny” dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych na terenie Powiatu Pruszkowskiego, który to sfinansował potrzeby konkursu.
Wszystkie faktury były opłacone przelewem pomiędzy Starostwem a usługodawcami (poza udziałem w tych rozliczeniach naszego Stowarzyszenia).
W konkursie młodzież miała do wyboru 5 kategorii konkursowych.
Zakupiono:
– nagrody : 5 szt. tabletów Lenovo Tab A7-40 MTK8121, po 330,- zł/szt. razem 1650,- zł
15 szt. gier planszowych w cenie od 30,- zł do 80,- zł/szt. razem ~575,- zł
– druk zaproszeń na galę, dyplomów i podziękowań za pomoc ~240,- zł
– produkty cukiernicze 300,- zł
razem ~2765,- zł
Poza tym w ramach nagród laureaci i uczestnicy otrzymali książki od sponsorów.
oraz Projekt Drugi :
– Przygotowanie i realizacja happeningu ulicznego – „Wprowadzenie stanu wojennego 13 grudnia 1981 rok”.
– Ta realizacja zadania publicznego została zorganizowana w wyniku wygrania przez Stowarzyszenie konkursu ogłoszonego przez Starostwo (temat konkursu j.w.) i została sfinansowana z dotacji Starostwa (kwota wykazana w umowie została przelana na konto Stowarzyszenia).
– Dostępne środki na koncie wykorzystano przy zakupie usług i podpisaniu umów o dzieło, jak poniżej:
Dotacja Środki własne
– umowa o usługę: wypożyczenie rekwizytów do inscenizacji,
w tym kostiumy 1400,- zł 0,- zł
– umowa o usługę: wypożyczenie samochodu historycznego 1230,- zł 0,- zł
– umowa o usługę: wypożyczenie samochodu Nysa Milicyjna 1230,- zł 390,- zł
– umowa o usługę: druk ulotek i ulotek 700,- zł 4,30 zł
– umowa o usługę: wynajem kuchni polowej (+grochówka)
i koksownika 1800,- zł 0,- zł
– umowa o dzieło: konsultacje historyczne i materiały źródłowe 500,- zł 0,- zł
– umowa o dzieło: koordynacja zespołu i raport końcowy 1540,- zł 0,- zł
– umowa o dzieło: projekt scenariusza i reżyseria 1100,- zł 0,- zł
– umowa o dzieło: wykonanie elementów scenografii 500,- zł 0,- zł
– polisa OC: ubezpieczenie organizatora 0,- zł 147,45 zł
Razem 10000,- zł 541,75 zł
Wycena wkładu wolontariuszy i członków PSP (16 osób) 0,- zł 1830,- zł
Razem 10000,- zł 2371,75 zł
– „Sprawozdanie końcowe” i „Raport z realizacji zadania publicznego”, dot. happeningu „13 grudnia” zostały złożone płatnikowi (Starostwu Powiatowemu w Pruszkowie) dn. 23.12.2015, przez Starostwo sprawdzone i przyjęte bez uwag.
– Wszystkie opłaty zostały dokonane przelewem z konta Stowarzyszenia, w tym dotacja oraz wyrównania kwot na fakturach ze środków własnych.
– Środki własne zebrane w ciągu 2015 roku to:
darowizny 800,- zł
składki członkowskie 1360, – zł
Przychody, j. w., służą wyłącznie do wykorzystywania na działalność statutową Stowarzyszenia.
INFORMACJE KOŃCOWE
– Pruszkowskie Stowarzyszenie Patriotyczne opiera swoją działalność na pracy społecznej członków (statut §4). Ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, przedstawione powyżej podsumowanie finansowe sporządzone zostało w sposób uproszczony.
Stowarzyszenie nie poniosło w analizowanym okresie kosztów finansowo- administracyjnych, np. związanych z odpłatnym wynajmowaniem lokalu na spotkania ani nie zatrudniało pracowników. Stowarzyszenie w ostatnim okresie czasu nie udzielało poręczeń, gwarancji i innych zobowiązań.
Pruszków, dnia 12 czerwca 2016 r.