POZOR

 

 

Niedawno na świat przyszło nowe dziecko zespołu 40 i 30 na 70, płyta Pozor. Grupa na stałe wpisała się, w kanon polskiej muzyki chrześcijańskiej. 40 i 30 na 70, czyli 40 Synów i 30 Wnuków Jeżdżących Na Siedemdziesięciu Oślętach.

Faktycznie płyta jest pewnym pozorem. Ujęła mnie dopiero, za czwartym przesłuchaniem.Długo oczekiwany Longplay ukazał się 24 maja i ujmuje, swoim wyważonym i przewrotnym charakterem tekstowym. Warstwa muzyczna przyjęła formę mieszanki stylów. Usłyszymy tutaj elementy reggae, rocka, popu i oczywiście folkowego zacięcia, z niesamowicie dobranymi partiami akordeonu, fletu i trąbki.

Longplaya otwiera piosenka tytułowa ,,Pozor ‘’(czas piosenki to 2:18) krótka forma traktująca o podejściu do spraw małostkowych, na których często wielu z nas się skupia. Wszystko oczywiście zapisane między wierszami. W skocznej pracy sekcji rytmicznej, między punkowymi riffami można usłyszeć stary T.Love lub jak ktoś woli, po prostu alternatywę.
Na perkusji w szybkim tempie gra Łukasz Damurski, któremu szusuje na basie Marek Bryłka, robiąc to, trzeba przyznać z dobrym filingiem.

Bardzo ciekawe partie basu i trąbki usłyszymy w drugim numerze ,,Cztery myśli” (3:57), w którą dmie Alek Sadowski przenosząc nas w crossoverowy karaibski pląs. Skłaniający do zastanowienia. Motywem przewodnim są przeciwności i osoba Boga, dającego nowe życie.

,,Flaga” (3:40) to piosenka mogąca być kijem w mrowisko, jeśli chodzi o elementy obecnie bardzo popularnej dyskusji związanej z narodem. Tematu, który dotyczy prawdy, tak bardzo przeinaczanej. Skupiając się jednak na puencie piosenki, tak mówi jeden z jej fragmentów: Możesz zabrać mi życie flagi mi nie zabieraj. (…) Jeszcze jedną mam twarz i nie jestem dziwakiem. Zmartwychwstały mi dał. Swojej krwi czerwoną flagę.

,,Bez miłości” (2:56)
Wiele już był rozważań na temat 1 Listu do Koryntian i jego trzynastego rozdziału, Hymnu o miłości. Piosenka kryje duży minimalizm tekstowy, jednak muzycznie jest pełną petardą. Takie wrażenie odniosą również ci, którzy usłyszą ten numer na żywo, o czym jestem w pełni przekonany.

,,Coś dynamicznego” (3:06) Piosenka jak dla mnie, zdecydowanie najsłabsza na płycie. Daje jednak odetchnąć od trudów, z jakimi mierzymy się we wcześniejszych kawałkach. Autorzy poszli chyba za bardzo, za głosem: radujcie się w Panu.

,, Krótka ręka” (3:45 )
Werblowy rytm i stopa nadaje bicie dla całego numeru. Piosenka mówi o tym, kto jest przy nas i jak blisko. Ręka wcale nie jest za krótka. Utwór jest w sporej dozie instrumentalny i wciągający.

,,Jesteś, żyjesz, zmartwychwstałeś” (4:26) Doczekałem momentu, gdy chcę napisać o najlepszym utworze na tej płycie. Kawałek jest napisane na miarę piosenki Mesjasz Jeszua. Cóż nie napiszę nic więcej. Należy jednak powiedzieć kilka słów: trzęsienie ziemi, tynk sypie się ze ścian, oczy szklą się, a serce cieszy.

,, Gonitwa / Wczoraj Umarłem”(4:23) Śpiewa tutaj Marcin Oleksy, przychodzi mi do głowy, że to bardzo sentymentalna piosenka. Marcin jest również autorem tekstu. Mnie kupił.

,,Sykomora” (3:06) Jest to bardzo ciekawie opowiedziana historia Zacheusza. Usłyszymy tu flet, sopiłki i różne przeszkadzajki. Sykomora skłania do zastanowienia się, o co w tej piosence właściwie chodzi.

,,Zamknę oczy” (5:02) Czterdziestu zwalnia tempo, piosenka z czasem się rozkręca, by powtórnie wrócić, do wolnego muzycznego ,,zastanawiania się”. Jest to coś w rodzaju rachunku sumienia, myśli głębokie, słowa nie ulotne, nadzieja tli się spokojnie.

I tak dotrwaliśmy do końca płyty, do piosenki: ,,Wielki dzień” (2:06) Na koniec jest spokojnie. Rozważne słowa w tle gitary. Poważna sprawa, najważniejsza, najważniejszego momentu w życiu. Śmierci.

Płytę oceniam na pięć gwiazdek (5/6).
Jest to bardzo ciekawy krążek, potrzebuje posiedzieć w odtwarzaczu, aby nabrać walorów za każdym kolejnym odsłuchaniem. Jeśli nie masz czasu, by się jej poświęcić, nie słuchaj jej. Podaruj komuś.

Na płycie zagrali:
Artur Bednarski – perkusjonalia
Marek Bryłka – Gitara Basowa
Łukasz Damurski – zestaw perkusyjny
Marcin Oleksy – gitara klasyczna , głos
Andrzej Ruszczak – gitara akustyczna, głos
Robert Ruszczak – Akordeon, sopiłki, instrument klawiszowe, głos
Alek Sadowski – trąbka (gościnnie)
Paweł Kinder (Bongostan) – głos
Kamil Gąszowski – fot./ Marcin Oleksy – projekt okładki

 

ponadczasowe

 

autor: Rafał Węglewski
Tematy związane z muzyką i nie tylko. Od dawna staram się przybliżać dobre dźwięki, dla chętnego ucha.

 

 

 

 

 

 

 

 

Od administratora:

Kilka zdań objaśnienia do słów których nie używamy codziennie a które autor Rafał Węglewski wykorzystał w swoim tekście:

sopilkacgruszaSopiłka (Сопілка, Sopilka) zalicza się do instrumentów narodowych Ukrainy. Jest to instrument w pełni chromatyczny. Sopiłka posiada dziesięć otworów palcowych. Osiem otworów znajduje się na wierzchniej stronie a dwa otwory „kciukowe” od spodu instrumentu. Sopiłki wykonywane są w różnych wielkościach od krótkich kilkunastocentymetrowych sopranino poprzez instrumenty sopranowe, altowe, tenorowe i basowe. Najpopularniejszą tonacją jest „C” sopran o długości 32 cm.
Drewno, z jakiego wykonuję sopiłki to grusza, jabłoń, jawor i czereśnia. Sopiłki z gruszy i jabłoni charakteryzują się pełnym mocnym brzemieniem natomiast instrumenty wykonane z jaworu i czereśni posiadają nieco cieplejszą barwę dźwięku.
Sopiłki wykonuję z wyselekcjonowanego długo sezonowanego drewna pochodzącego głównie z Karpat. https://fujarek.ovh.org/Sopilka.html


pol_il_dzwonki-na-sznurku-6-szt-8337pol_il_shakere-25-30-cm-5378
Przeszkadzajki to najczęściej instrumenty muzyczne perkusyjne, składające się z korpusu wykonanego z gliny, drewna lub tykwy osadzonego (shaker) na rękojeści, wewnątrz którego umieszczono kamyczki, ziarna śrutu bądź nasion. Tego typu instrumenty są jednymi z najstarszych znanych na świecie. W żargonie muzycznym przyjęło się nazywać przeszkadzajkami wszystkie instrumenty perkusyjne, które są dodatkiem do podstawowego składu perkusyjnego bądź zestawu djembe. Należą wtedy do nich wszelkiego rodzaju marakasy, zaklinacze deszczu (kije deszczowe), dzwonki na sznurku, nietypowe bębenki i inne. https://szczyptaswiata.pl/pol_m_Instrumenty-muzyczne_Przeszkadzajki-234.html

 

images Djembe [wym. dżembe] lub jembe – instrument muzyczny z Afryki (najpopularniejszy na zachodzie kontynentu), stanowiący rodzaj kielicha jednomembranowego bębna. Membrana djembe zrobiona jest zazwyczaj ze skóry koziej lub rzadziej z bydlęcej (dawniej z antylopiej), naciągniętej za pomocą specjalnie splatanego sznura (tradycyjnie) bądź śrub (współcześnie). Istnieją również modele bez możliwości strojenia (np. produkowane przez firmę Remo). https://pl.wikipedia.org/wiki/Djembe

 

Classical crossover – gatunek muzyczny z pogranicza muzyki poważnej. Cechą każdego gatunku crossover jest wykraczanie poza normy określone dla danego gatunku przy zachowaniu jego cech charakterystycznych. Formę classical crossover przybierają zazwyczaj symfoniczne aranżacje utworów muzyki popularnej. Jednym z podgatunków jest Opera pop. https://pl.wikipedia.org/wiki/Classical_crossover

 

Feeling: w muzyce rockowej lub jazzowej: żarliwość, nastrojowość, emocjonalność wykonawstwa, wrażenie, uczucie. https://sjp.pl/feeling

 

Muzyka pop: – w węższym zakresie popem nazywa się bardziej „miękki” i nastawiony na masowego odbiorcę odłam muzyki rockowej, charakteryzujący się prostotą, melodyjnością i szerszym niż w klasycznej muzyce rockowej użyciem syntezatorów i studyjnych technik nagraniowych. Często style popowe są „łagodniejszymi” odmianami pierwotnych stylów wyrosłych z różnych odmian muzyki rozrywkowej (nie tylko rockowej), lub kombinacjami tych odmian tak zestawianymi, aby usunąć brzmienia nietolerowane w danym momencie przez większość potencjalnych słuchaczy, oraz aby zachować brzmienia, które są aktualnie modne. Encyklopedia wydawnictwa Kluszczyński z 2009 roku definiuje muzykę pop jako rytmiczną muzykę instrumentalno-wokalną, często o charakterze tanecznym utrzymaną w tonacjach durowych o prostej strukturze rytmicznej i melodycznej z powierzchownymi zapożyczeniami z różnych stylów muzycznych tworzonej w celach komercyjnych, natomiast encyklopedia wydawnictwa PWN definiuje muzykę pop jako każdy rodzaj muzyki rozrywkowej. https://pl.wikipedia.org/wiki/Muzyka_pop